Saarna hakijakokemuksesta
Onnistunut hakijakokemus on tärkeää niin valitun kuin ei valitunkin hakijan kohdalla.
Hakijakokemus on kiinnostanut itseä jo opiskeluajoista lähtien. Tein opinnäytetyön vuonna 2018 liittyen onnistuneen hakijakokemuksen luomiseen rekrytointiviestinnän keinoin. Siitä ei ole kovin montaa vuotta, mutta tuolloin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta/artikkeleita oli hyvin vähän, ennemmin puhuttiin asiakaskokemuksesta. Näen siis hakijakokemuksen vielä melko tuoreena asiana.
Hakijakokemuksen toteuttaminen on teoriassa helppoa; aktiivinen, informatiivinen ja avoin viestintä läpi rekrytointiprosessin, hakijan kohtelu tasa-arvoisesti ja palautteenanto. Luulisi, että nämä ovat ihan perus juttuja ja kaikissa yrityksissä nämä pystyttäisiin toteuttamaan. Väitän silti, että näin ei valitettavasti ole vielä kaikkialla. Kuulenkin usein hakijoilta, että olipa kiva, että pidit minut ajan tasalla tai kiitos, että kerroit rehellisesti palautteen, miksi minua ei valittu tehtävään jne. Ja loppuun he toteavat, että joissakin aikaisemmissa rekryprosesseissa näin ei ole tehty, esimerkiksi haastattelun jälkeen ei ole välttämättä kuulunut mitään. 🧐
Se on totta, että hakijoiden pitäminen ajan tasalla vie aikaa ja välillä päätökset venyvät syystä tai toisesta. Sekin on totta, että rekrytoijat eivät pysty antamaan henkilökohtaista palautetta ihan jokaiselle hakijalle. Mutta joka tapauksessa hakijaviestintään tulisi varata kalenterista päivittäin/viikoittain aikaa - se ei ole se asia, josta kuuluu lähteä ensimmäisenä karsimaan. Hakijaviestinnän suhteen saa olla myös olla persoonallinen - inhimillisyys on tärkeää, eikä viestijänä tarvitse olla teflonia. 😉
Itse mietinkin asiaa usein toisin päin. Eli jos olisin hakijan asemassa, niin mitä toivoisin ja mitä arvostaisin viestinnän suhteen. Mieluummin ottaisin vastaan rehellisen kommentin vs. mitään ei kuulu. Tai jos rekry viivästyisi, niin arvostaisin väliaikatietoja, jotta en kuumeisesti odottaisi puhelua kotona.
Yksi syy, mikä sai minut innostumaan Porkkanasta ja kepistä 🥕 työnantajana oli juurikin se, millainen fiilis hakijan näkökulmasta jäi Porkkanoiden rekryprosessista. Viestintä oli alusta asti iloista, persoonallista, selkeää, nopeaa ja helposti lähestyttävää. Haastattelut järjestyivät mutkitta ja niiden sisältö oli informatiivinen sekä positiivinen. En joutunut kertaakaan pohtimaan, että koska kuuluu ja mitä, vaan Porkkanat olivat yhteydessä ennen kuin ehdin miettimään seuraavaa steppiä. Homma oli alusta asti todella avointa ja myös minun toiveita kuunneltiin - Porkkanat todella erottuivat joukosta! 🧡
Mitä haluan sanoa, niin toivon, että rekrytoijat ja rekrytointia tekevät esihenkilöt muistavat, että pienillä asioilla viestinnän suhteen on merkitystä. Mieluummin viestit liikaa kuin liian vähän! ️👋
Kirjoittanut: Sonja Kuivasaari (vanhempainvapaalla)
Julkaistu 19.10.2022