Moderni myynti aiheuttaa piirimyyjälle ripulin
Työurani aikana myynti on aina ollut osana työnkuvaani. Olen myynyt hampurilaisia, vaatteita, ideoita, toimintatapoja, ihmisiä, palveluita, konsultointia, työntekijäymmärryskyselyä ja nyt omaa osaamistani. Myyminen on luontainen osa minua ja kun saan tehdä sen omalla tavallani, olen siinä ihan taitava. Uskon, että olen onnistunut myynnissä siksi, että olen aina ollut aidosti kiinnostunut asiakkaan ongelmista ja tehnyt sinnikkäästi töitä, jotta olemme saaneet ne yhteistyössä selätettyä. Vahvuutenani näen myös taidon nostaa tarvittaessa kissa pöydälle. Kokemukseni mukaan tämän jälkeen yhteistyö on lähes poikkeuksetta ollut entistä parempaa. Kerron aina myös reilusti, jos en pysty auttamaan. Rohkeasti ja suoraselkäisesti.
Tänä syksynä olen päässyt mukaan #myyntimaisteri- koulutusohjelmaan. Vaikka koenkin olevani jollain tasolla kartalla modernin myynnin tavoista ja välineistä, tässäkin tapauksessa elän todeksi kliseetä ”tieto lisää tuskaa”. Hallitavia kokonaisuuksia on paljon. Opinnoissani olen onnekseni saanut huomata, että olen päässyt itseäni fiksumpaan seuraan. Ehkä parasta koko opiskelussa onkin ollut saada ympärille osaava verkosto sparrailuja varten. Asetin tavoitteekseni opinnoille saada päivitettyä oman osaamiseni asiantuntijapalveluiden ostoprosessin ja myös myynnin muutoksesta sekä siihen vaikuttavista nyansseista 2020 -luvulle. Pidän edellisen ymmärtämistä elintärkeänä modernia asiantuntijamyyntiä harjoittavalle startup-yrittäjälle. #porkkanajakeppi
Tämän päivän asiakkaalla on käytettävissään järjettömästi tietoa ja ymmärrystä ja hän tekee monesti melko itsenäisesti matkaa kohti ostopäätöstä – useimmin verkossa. Digitaalisten kanavien käyttö on arkipäivää edelläkävijäorganisaatiossa ja tavalliset tallaajatkin ovat jo päässeet myynnin digimatkalle. Myös b2b-myynti on muutosprosessissa ja vaatii täysin uudenlaista osaamista organisaatioihin. #sosiaalinenmyynti #konversiot #googleanalytiikka #dataohjattavuus #kaikkimyy #ostajaprofiilit… Perinteinen piirimyyjä saa ripulin kuultuaan termistöstä, joiden pitäisi olla hänellä jokapäiväisessä käytössä. Myynnin on reagoitava ja vastattava uudenlaisiin haasteisiin, tarpeisiin ja toimintaympäristön muutokseen. Myyjien osaamista täytyy päivittää jatkuvasti. Ei tämä ole rakettitiedettä, mutta vaatii monessa organisaatiossa ehdottomasti näkökulmien freesausta. Näin vältytään myös ripulilta. ;)
Itse yritän olla ajattelematta mustavalkoisesti. ”Kylmäsoitto on kuollut” ja ”f2f myyntikohtaamiset ovat turhia” - en allekirjoita täysin. Totuus on mieluummin reilusti puolivälin modernimmalla puolella. Uusien dataohjattujen myynnin tapojen hyödyntäminen säästää aikaa ja rahaa. Tänä syksynä syvennän osaamistani mm. konversioiden ja google analytiikan parissa ja haastan itseäni ja vanhoja toimintamallejani.
Myyntimaisteritutkinnon maisterityönä rakennan Porkkanalle ja kepille digistrategian ja surffaan ajan hermolla, vaikken ainakaan ihan vielä osaa kaikkea. Olen yritykseni kanssa pisteessä, jossa voin rakentaa hr -asiantuntijapalveluita tarjoavasta startupista mitä vain, myös myynnillisesti. Olen astunut polulle, josta ei voi kääntyä takaisin. En kyllä haluaisikaan.
Vaikka otankin nyt haltuun uusia taitoja ja välineitä, omassa tekemisessäni uskon vakaasti siihen, että myyntini rakentuu luottamukselle ja aidolle ihmiseltä ihmiselle tekemiselle. Siksi rakas verkostoni, innostutan teitä jatkossakin paremman ja modernimman hooärrän ja rekrytointien parissa aitona itsenäni ja haluan kohdata teitä kasvotusten aina, kun se suinkin on järkevää.
Btw. Myös tämän blogin kirjoittaminen kuuluu #myyntimaisteri -opintoihini osana Asiantuntijamyyntityö ja modernit liiketoimintaympäristöt -opintokokonaisuutta, jossa käsitellään mm. myynnin transformaatiota omassa organisaatiossa.
Kirjoittanut: Eeva-Maija (Emppu) Hiekkataipale
Julkaistu 29.10.2019