Miten huomioit hakijakokemuksen kesärekrytoinneissa?

Kesärekryt ovat jälleen startanneet! ️ On ollut mielenkiintoista huomata, että kesärekryt alkavat vuosi vuodelta aikaistua – nopeimmat työnantajat laittavat haut auki jo loppuvuodesta. Myös hakuajat ovat hieman lyhentyneet noin kahteen kuukauteen. Opiskelijoiden joululoma ajoittuu joulu-tammikuun vaihteeseen ja silloin monilla on aikaa käydä katsomassa ilmoituksia ja klikata hakemus menemään.

📝 Helpota kesätyönhakijan hakemusurakkaa

Huomioi jo hakulomakkeessa hakemisen helppous. Kesätyönhakijat täyttävät useimmiten moneen eri paikkaan hakemuksia ja se vie paljon aikaa, joten hakija pitää siitä, että hakemuksen voi lähettää muutamalla klikkauksella. Voisiko haussa hyödyntää esim. LinkedIn profiilia? 🤔 Ilmoituksen tulee olla informatiivinen ja kertoa rehellisesti tarjottavan kesätyöpaikan sisällöstä. Hyvä vinkki on laittaa ilmoituksen loppuun haun aikataulu eli viikot, koska homma etenee ja koska kuuluu (viimeistään) seuraavan kerran. Moni kesätyönhakija saattaa olla ensimmäistä kertaa hakemassa kesätyöpaikkaa, joten hakemisen helppous ja aktiivinen sekä avoin viestintä tukee myös ensikertalaisia. 🙏

💌 Kesätyönhakija arvostaa tehokasta viestintää

Hakijaviestintä on erityisen tärkeää kesärekrytoinneissa, joissa on yleensä normaalia pidempi hakuaika. Väliaikaviestit haun kulusta ovat arvokasta tietoa kesätyönhakijalle. 🌟 Kerro väliaikaviestissä, että missä mennään haun suhteen ja miten haku tulee etenemään. Kesätyönhakijat arvostavat sitä, kun jo kesken haun ilmoitat, mikäli hän ei etene haussa – näin ollen hakija voi keskittyä uusiin hakuihin. Aktiivinen viestintä työnantajanpuolelta myös vähentää ylimääräisiä yhteydenottoja hakijoilta, kun hakijoiden ei tarvitse kysyä erikseen rekryprosessin perään! Kesätyönhakijalle tulee kuitenkin aina antaa mahdollisuus ottaa yhteyttä. 👍 Z-sukupolvi on tottunut suoraan ja välittömään palautteen antoon (vrt. peukuttaminen, sydämet somessa) eli hyvää hakijakokemusta tukee se, että hakijoiden tiedusteluihin vastataan nopeasti ja informatiivisesti.

💬 Vuorovaikutteinen keskustelu lisää luottamusta

Kutsu haastatteluun voi olla kesätyönhakijalle jännittävä paikka, etenkin jos aiempaa kokemusta niistä ei ole. Tapaaminen voi olla face to face tai etäyhteyksillä - tavasta huolimatta pidä tunnelma positiivisena! 😊 Haastattelu on vuorovaikutteinen keskustelu eli vältä tenttaamista ja liian kiperiä kysymyksiä. Kerro keskustelussa rehellisesti työn sisällöstä, vaatimuksista, odotuksista, tiimistä, yrityksestä ja kulttuurista. Kesätyönhakijalla ei välttämättä ole vastaavaa työkokemusta, joten keskity siihen, mikä tukisi kesätyöntekijän onnistumista tehtävässä, kuten opinnot, kiinnostuksen kohteet ja harrastuneisuus. Anna myös kesätyöntekijälle mahdollisuus kysyä teiltä lisää! Keskustelun lopuksi on hyvä kerrata vielä jatkostepit kuntoon.

🏃️ Nopeus on valttia kesärekryissä

Nuori kesätyönhakija pelaa varman päälle! Kesätyönhakijat arvostavat ripeää toimintaa yrityksen puolelta eli pikainen reagointi hakemukseen, keskustelun sopiminen ja keskustelun jälkeen viipymättä tiedot, että edetäänkö haussa vai eikö. Kesätyönhakijalla voi olla monta rautaa tulessa ja parhaimmillaan hakijalle voi tulla sellainen tilanne, että useampi yritys tarjoaa kesätyöpaikkaa. Mikäli keskustelun jälkeen tulee useamman viikon hiljaisuus, saattaa kesätyönhakija karata ja ottaa sillä välin toisen paikan vastaan! Kesätyönhakijalle onkin tärkeää saada sopimus allekirjoitettua hyvissä ajoin ennen kesälomaa. 🤝

 

Kesätyönhakijat ovat erittäin tärkeä kohderyhmä yrityksille, sillä he ovat tulevaisuuden tekijöitä (#osaajapula #investointitulevaisuuteen)! 🤩 He muodostavat jo hakuvaiheessa kuvan yrityksestä, eli mikäli yritys hoitaa kesärekryn mallikkaasti (siitä huolimatta, että tuleeko hakija valituksi vai ei), jää hakijalle yrityksestä hyvä kuva ja hän varmasti muistaa sen positiivisesti tulevaisuudessa. 😊 🧡

Tsemppiä kesärekryihin!

Kirjoittanut: Sonja Kuivasaari (vanhempainvapaalla)

Tuloksia tehdään täällä

Ota yhteyttä, odotamme jo lähtötelineissä