Läpinäkyvyys modernissa rekrytointiprosessissa
Muistatteko, miten rekrytoinnit hoidettiin menneessä maailmassa? 🤔👇🏽
- Avattiin ilmoitus
- Odotettiin hakemuksia
- Hakuajan päätyttyä luettiin hakemukset
- Soitettiin haastatteluun 2-5 kandidaattia
- Kun tehtävään oli valittu henkilö, (toivottavasti) ilmoitettiin muille kandidaateille, etteivät he etene haussa
Kandidaatin näkökulmasta rekrytointiprosessi oli usein passiivista odottamista. Hakemuksen jättämisen jälkeen se katosi mustaan aukkoon, josta se joskus (ehkä) putkahti esiin. Kuukausienkaan viiveet eivät olleet tavattomia.
Usein myös rekrytoiva yritys törmäsi samaan mustaan aukkoon käyttäessään rekrytointikumppania – oli sitten kyse suorahausta tai julkisesta rekrytointiprosessista. Asiakkaalla oli näkyvyys vain rekrytointikonsultin hänelle tarjoilemiin kärkikandeihin, mutta ei tietoa siitä, mitä pellin alla oikeasti tapahtui. Homma oli todellakin luottamusbisnestä, koska asiakas ei voinut olla varma, miten hänen työnantajamielikuvaansa käsiteltiin prosessin aikana. Ja entä jos kandidaattien joukossa oli joku mielenkiintoinen henkilö, joka ei ollut aivan nappi tähän rooliin, mutta mahdollinen helmi organisaation toiseen avoimeen tehtävään? Menetettiinkö hänet vahingossa?
Ennen oli ennen ja nyt on nyt
Maailma on onneksi muuttunut ja valistuneet yritykset ymmärtävät rekrytointitilanteen arvon myös markkinoinnin näkökulmasta. Se, kuinka hyvin prosessissa mukana olevia kandidaatteja käsitellään, muokkaa suoraan myös mielikuvaa yrityksestä. Lisäksi yhä useammin passiivisuus rekrytointiprosessin aikana johtaa hyvien kandidaattien menettämiseen. Huippuammattilaisella on työpaikkaa vaihtaessaan usein monta rautaa tulessa, jolloin myös prosessin nopeudella on oma arvonsa, jos kilpajuoksussa aikoo pärjätä. Kandidaatti on nykyään rekrytoinnin päätähti ja valintatilanne onkin hänen, eikä palkkaavan yrityksen.
Miten varmistaa rekrytointiprosessin laatu ja hyvä hakijakokemus?
Jos osaat rekrytoida itse ja käytettävissäsi on aikaa, sekä moderni työkalupatteristo prosessin hallintaan ja hakijaviestintään, tiedät varmasti, että homma hoituu just eikä melkein. Jos taas käytät kumppania, varmista, että sinä tai kandidaatti ette jää mustaan aukkoon.
Jos minulta kysytään, hyvä rekrytointikumppani pystyy lupaamaan asiakkaalle rekrytointiprosessista ainakin seuraavat asiat:
- Tehtäväkuvan, tarjooman, vaatimusten sekä tehtävän tavoitteiden tarkka määrittely yhdessä
- Rekrytoinnin suunnittelu ja aikatauluttaminen yhdessä asiakkaan kanssa
- Säännönmukainen viestintä asiakkaan suuntaan
- Sovitut tarkastuspisteet kandidaattien laadun ja rekrytointiprosessin etenemisen varmistamiseksi -mieluiten viikoittain kalenteroituna
- Profiilin tai tarjooman tarkentaminen, jos oikeanlaisia henkilöitä ei löydy sovitulla speksillä
- Näkyvyys kaikkiin kandidaatteihin koko rekrytointiprosessin ajan
- Näkyvyys hakijaviestintään rekrytointiprosessin aikana ja sen päätyttyä
- Laskutussykli, joka rakentuu myös tehtyjen työvaiheiden - ei pelkän success feen mukaan
Saisiko olla läpinäkyvää rekrytointia porkkanaisella 🥕 twistillä? 😉
Kirjoittanut: Kaisa-Maria Kokkonen
Julkaistu 22.11.2023